Άσκηση σε θερμό περιβάλλον

Κατά τη διάρκεια της άσκησης σε θερμό περιβάλλον μπορεί να προκύψουν διάφορες επιπλοκές σε περίπτωση που ένας αθλητής δε λάβει υπόψη τα σημάδια της θερμικής καταπόνησης όπως, η έντονη δίψα, η κόπωση και οι διαταραχές στην όραση. Πυροδοτείται έτσι μια σειρά επιπλοκών που ονομάζεται “θερμική νόσος” η οποία εμφανίζεται συνήθως σε παχύσαρκα άτομα, μη κατάλληλα προετοιμασμένα άτομα και άτομα που αθλούνται ενώ είναι αφυδατωμένα.  

Θερμικές Κράμπες

Οι θερμικές κράμπες ή ακούσιοι μυϊκοί σπασμοί εμφανίζονται κατά την διάρκεια ή μετά από έντονη άσκηση. Η θερμική κράμπα οφείλεται στην ανισορροπία των επιπέδων ενυδάτωσης και ηλεκτρολυτών. Κατά τη διάρκεια της άσκησης σε θερμό περιβάλλον αυξάνεται η εφίδρωση, άρα και η απώλεια άλατος. Σε συνδυασμό με τους ηλεκτρολύτες να μην αναπληρώνονται προκαλούνται μυϊκοί πόνοι και ίσως σπασμοί. Τα άτομα που παθαίνουν συνήθως τέτοιες κράμπες είτε έχουν υψηλότερο ποσοστό εφίδρωσης είτε έχουν μεγαλύτερες συγκεντρώσεις νατρίου στον ιδρώτα δηλαδή ιδρώνουν πολύ ή ο ιδρώτας τους έχει περισσότερο νάτριο.

Πρόληψη θερμικών κραμπών

Η θερμοκρασία του σώματος όταν συμβαίνουν οι κράμπες, δεν είναι απαραίτητο να έχει αυξηθεί. Η πρόληψη για τις θερμικές κράμπες περιλαμβάνει 2 διαφορετικούς παράγοντες:

  1. Τη χορήγηση απαραίτητης ποσότητας νερού η οποία περιλαμβάνει και προστιθέμενο αλάτι
  2. Την αύξηση της καθημερινής πρόσληψης αλατιού (π.χ προσθήκη μιας δόσης αλατιού στο μεσημεριανό γεύμα λίγες μέρες πριν την έκθεση σε θερμό περιβάλλον).
  3. Στην περίπτωση θερμικής κράμπας κατά την άσκηση πρέπει να διακοπεί η άσκηση, να μετακινηθεί ο αθλητής σε πιο δροσερή θέση και να του χορηγηθούν υγρά ή αλατούχο διάλυμα.

Θερμική Εξάντληση

Η θερμική εξάντληση είναι η πιο συνηθισμένη πάθηση που προκαλείται από τη ζέστη κατά την άσκηση και παρουσιάζεται σε αγύμναστα και αφυδατωμένα άτομα. Εμφανίζεται κατά τη διάρκεια καλοκαιρινού καύσωνα ή την πρώτη ημέρα προπόνησης σε ζεστό περιβάλλον. Η θερμική εξάντληση που οφείλεται στην άσκηση προκαλείται από την αδυναμία προσαρμογής της κυκλοφορίας του αίματος η οποία επιδεινώνεται από την έντονη αφυδάτωση, δηλαδή το αίμα συγκεντρώνεται στα περιφερειακά αγγεία ως αποτέλεσμα να μειώνεται ο όγκος αίματος που απαιτείται για τη διατήρηση της καρδιακής παροχής.

Συμπτώματα της Θερμικής Εξάντλησης

Μπορεί η εφίδρωση να μειωθεί κατά κάποιο τρόπο αλλά η θερμοκρασία του σώματος δεν αυξάνεται σε επικίνδυνα επίπεδα. Εάν το άτομο νιώσει μερικά συμπτώματα από τα παρακάτω θα πρέπει να διακόψει την άσκηση.

  • Αδυναμία
  • Ταχυπαλμία
  • Χαμηλή πίεση
  • Πονοκέφαλος
  • Ναυτία
  • Ζάλη
  • Γενική κόπωση

Εφόσον το άτομο έχει βιώσει τα συμπτώματα θα πρέπει να διακόψει την άσκηση, εάν έχει της αισθήσεις του διότι υπάρχει κίνδυνος λιποθυμίας, θα πρέπει να μεταφερθεί σε ψυχρότερο περιβάλλον και να του χορηγηθούν υγρά δια του στόματος (αλατούχο νερό) ή σε περίπτωση που έχει χάσει τις αισθήσεις του προτείνεται ενδοφλέβια χορήγηση με συγκέντρωση 5% σε δεξτρόζη και 0,45% NaCI (ενέσιμο διάλυμα).

Με λίγα λόγια

Πρέπει να τείνουμε πάντα ως αθλητές να φροντίζουμε τα επίπεδα των υγρών στο σώμα μας, με την επαρκή πρόσληψη νερού, ιχνοστοιχείων και μετάλλων. Επίσης να μην υπερβάλουμε και γυμναζόμαστε έντονα σε ακραίες καιρικές συνθήκες, διότι αυτό μπορεί να έχει εντελώς διαφορετικό αντίκτυπο για την υγεία μας.

Πηγές:

  1. William D.McArdle et al.,2018,Sports and Exercise Nutricion,Broken Hill.
  2. JackH.Wilmore et al., 2011,Physiology of Sport and Exercise, Broken Hill.

Activeat Team – Η ομάδα του Activeat

2410551537

Λάμπρου Κατσώνη 22, Λάρισα